søndag 5. februar 2012

Vinterlesing 2012

"Kvinnen i buret" av Jussi Adler-Olsen
Den unge folketingspolitikeren Merete Lynggaard forsvinner sporløst, og først da kriminalinspektør Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nye avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer et gjennombrudd i saken, 5 år etter forsvinningen. Carl Mørck og assistenten Hafez el-Assad er karakterer jeg fikk sansen for; fargerike og originale typer, men jeg har litt problemer å "tro på" plottet. Det var synd, for her er det mye bra, og Adler-Olsen skriver godt og spennende. Jeg likte ikke slutten heller..........
Men - jeg gir Adler-Olsen en sjangs til!


"Korea, Noveller om kjærleik" av Lars Mæhle
Det er hyggelig at en sambygding skriver så fint om et sted man kjenner så godt! Boka inneholder sju noveller som kan leses uavhengig av hverandre. Likevel går det en rød tråd gjennom dem, og i siste fortelling samles trådene i en dramatisk novelle med den voldsomme "nebbvinden" som bakteppe.
Best likte jeg imidlertid første novella; unggutten som prøver å gjøre inntrykk på jenta han er forelsket i ved å sette i ei rød lyspære i Ventilkammeret, oppe i fjellsida. Så kommer skodda......
Mæhle skriver godt, denne gang både for ungdom og voksne. Ellers er han kanskje mest kjent for Keeper’n til Tunisia - boka bak filmen Keeper’n til Liverpool.

Ingen kommentarer: